Gode råd før du handler

rusten bil v raadgivningDet er vigtigt at du før du køber din første Jaguar gør dig klart, hvad du vil bruge den til. Vil du bruge bilen til daglig transport eller er der tale om et hobby-køretøj, der primært skal køre om sommeren. Eller er det fordi du har lyst til at skille bilen ad i atomer i kælderen for at lave en total restaurering?

Jaguar til daglig transport
Hvis bilen skal bruges til daglig transport bør du købe dig en nyere Jaguar, der dels har de moderne bekvemmeligheder som varme, lys, servo med mere og yderligere er mere modstandsdygtig mod rust og mekanisk slid. Jaguarer, der bliver brugt til daglig transport er typisk under 20 år gamle.

Jaguar til hobbybrug
De ældre - og mere eksotiske - biler bliver i dag brugt som hobby-biler, der kun kører om sommeren. Også her bør du gøre op hvad det er du vil med bilen. Vil du have en bil der er fuldt køreklar, eller vil du have en bil der skal restaureres op fra bunden.

Generelt kan det siges at det ofte er billigere at købe en bil der er restaureret end at anskaffe og renovere en udtjent bil. Man kan dog vælge en bil der skal renoveres, hvis hovedinteressen er selv at skrue bilen sammen, eller hvis man vil have fuld kontrol over bilens fremtoning, når den er færdig.

Uanset hvilken bil du vælger, bør du gå efter, at bilen er så original som muligt, da den derved har den største værdi. Samtidig vil det være tilrådeligt at lade en professionel mekaniker undersøge bilen før købet - da selv en "halv træt" Jaguar ofte kører bedre end en nyere moderne bil. Man kan naturligvis ikke forvente at en gammel Jaguar er fejlfri, men det er rart at kende de værste mangler før man beslutter sig for at købe skønheden.

Som medlem af Jaguar Club of Denmark kan du få råd og vejledning blandt ligesindede om de forskellige modeller før du køber, når du skal restaurere bilen eller når du skal finde den rigtige forsikring.

Og et sidste velmenende råd: Hvis du prøver at købe din Jaguar med hjernen i stedet for med hjertet, bliver det meget nemmere at elske den af hele dit hjerte senere.

Rigtig god fornøjelse ...